שעות קבלת קהל ומענה לטלפונים

ימים א', ב', ד', ה' – בין השעות 08:30-13:30, 16:00-18:30
ימי ג' – בין השעות 08:30-13:30
ימי ו' – המשרד סגור
מספר טלפון: 08-8679494
פקס: 08-8679985
דוא"ל: office@a-twizer.com
כתובת: שד' הרצל 1 (בית יוניטרייד), קומה ד', משרד 717, אשדוד

מדיניות פרטיות

שימוע לפני פיטורין

הלכה למעשה, הזכות לשימוע היא זכותו של עובד לדעת אילו טענות מעלה כנגדו ו/או בעניינו המעסיק, בבואו של המעסיק לשקול את הפסקת עבודתו או לבצע שינוי משמעותי בתנאי עבודתו. זכות זו הוקנתה לעובד וזאת על מנת שתהיה לו האפשרות להגיב לטענות אלו ולנסות לשכנע את המעסיק לקבל החלטה אחרת בעניינו.

יצוין, כי מדובר בזכות שלא מעוגנת בחוק, אלא בזכות שנקבעה בפסיקות של בתי הדין לעבודה, אשר קבעו את קיומה של זכות השימוע לטובתו של העובד, כדי שלא יפוטר מעבודתו מהרגע להרגע וללא זכות טיעון המגיעה לו עפ"י כל כללי הצדק הטבעי.

כך, ועל פי פסיקת בתי הדין לעבודה, חל איסור על מעסיק לפטר עובד ללא הליך שימוע מקדים לפני הפיטורין עצמם.

אולם, ברבות השנים בית הדין הוסיף וקבע שורה של כללים ודרישות, אשר על המעסיק למלא על מנת לעמוד בחובת קיום השימוע ההוגן לעובד.

כללים לשימוע הוגן

להלן דוגמאות לכללים שצריכים להתקיים על מנת שהשימוע יחשב להוגן וככזה שעומד בתנאי הפסיקה:

  • על המעסיק לזמן את העובד לשימוע זמן סביר טרם המועד שנקבע לשימוע.
  • יש למסור לעובד את כל הטענות והנימוקים בעטיים נשקלת האפשרות לפטרו, כשהם מפורטים ככל הניתן, וזאת על מנת שהעובד יוכל להתייחס אליהם פרטנית.
  • את השימוע יש לערוך בלב נקי ובנפש חפצה, בתום לב, לשמוע את דברי העובד ולשקול אותם בטרם קבלת ההחלטה בדבר המשך העסקה.
  • יש לערוך פרוטוקול שימוע מסודר שישקף את הנאמר במהלכו.
  • יש להימנע ממתן הודעת פיטורין מיד בתום השימוע או במועד סמוך מידי, שכן הדבר עשוי להצביע על כך שהליך השימוע לא היה אמיתי אלא למראית עין בלבד.

חשוב לציין כי אם עובד זומן לשימוע, זכותו לדרוש ולקבל את המסמכים המבססים את העילה בגינה שוקלים לפטרו, להגיע לשימוע בליווי של עורך דין או מלווה אחר, ולהקליט או לדרוש את הקלטת הליך השימוע במלואו.

במידה ולא נערך לעובד הליך שימוע או שנפלו פגמים בהליך השימוע, הדבר עשוי להוביל לביטול מעשה הפיטורין או לחיוב בפיצויים משמעותיים לטובת העובד על עצם הפרת החובה של המעסיק בעניין.

לכן, ובמידה והנך מעסיק השוקל לפטר את אחד מעובדיך ו/או הנך עובד והוזמנת לשימוע ו/או לא זומנת לשימוע כדין, מומלץ לך לקבל ייעוץ משפטי מתאים מעורך דין המתמחה בתחום דיני העבודה, וזאת על מנת לשקול את דרכי ההתנהלות ולהימנע מטעויות אשר עשויות לעלות לך ביוקר בסופו של יום.

משרדנו מספק ייעוץ וליווי משפטי בנושאי דיני עבודה, הן לעובדים והן למעסיקים מזה למעלה מ-25 שנים, לרבות בייצוג בפני ערכאות משפטיות. לקבלת מידע וקביעת פגישת ייעוץ פנו אל משרד עורכי הדין אבי טויזר ושות' בטלפון 08-8679494.

צרו קשר

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן