שעות קבלת קהל ומענה לטלפונים

ימים א', ב', ד', ה' – בין השעות 08:30-13:30, 16:00-18:30
ימי ג' – בין השעות 08:30-13:30
ימי ו' – המשרד סגור
מספר טלפון: 08-8679494
פקס: 08-8679985
דוא"ל: office@a-twizer.com
כתובת: שד' הרצל 1 (בית יוניטרייד), קומה ד', משרד 717, אשדוד

מדיניות פרטיות

מיסוי ירושה וחלוקת עיזבון בין היורשים

במאמר זה נסקור בקצרה את סוגיית מיסוי ירושה וחלוקת עיזבון בין היורשים.

נכון להיום אין בישראל מיסוי על ירושה או מס עיזבון על נכסים המצויים בישראל.

כך, היורשים לא יחובו במס על קבלת כספים מחשבונות בנק או קבלת מיטלטלין אחרים, ואף לא במועד קבלת הזכויות במקרקעין בירושה עפ"י צו הירושה או צו קיום הצוואה של המוריש.

קבלת ירושה של מקרקעין אינה מוגדרת כעסקה במקרקעין לצורך תשלום מס עפ"י חוק מיסוי מקרקעין, ועל כן אינה חייבת במס רכישה או שבח ופטורה מדיווח לרשויות המס. 

אולם, על אף שאין מיסוי במועד קבלת הזכויות, הרי שבמידה והיורשים ירצו למכור בעתיד את הזכויות שקיבלו בירושה ו/או לבצע חלוקה אחרת לאחר רישומו של צו הירושה או צו קיום הצוואה, תחול החובה לתשלומי מסים, לרבות מס שבח לרשויות המדינה ממועד רכישת הדירה ע"י המוריש, אלא אם כן קיים פטור עפ"י החוק.

כך למשל, החוק קובע מספר תנאים אשר בהתקיימם היורש יוכל לבקש פטור ממס שבח במקרה של מכירת זכויות בדירה שקיבל בירושה. לעומת זאת, במקרה שבו הזכויות הן במקרקעין שאינן דירה- היורש יחוב בתשלום מס שבח.

במקרה שבו ישנם מספר יורשים לעיזבון, לעיתים הם מעוניינים לחלק ביניהם את העיזבון באופן שונה מהקבוע בצו הירושה או בצו קיום הצוואה. אף במקרה זה הם עלולים לחוב בתשלום מיסי מקרקעין, בין היתר במקרה בו הם יבצעו עסקאות ביניהם.

חשוב לדעת כי על פי החוק, היורשים זכאים לערוך ביניהם הסכם חלוקת עיזבון לגבי אופן חלוקת העיזבון לאחר מתן צו הירושה או צו קיום הצוואה, כאשר חלוקת העיזבון בין היורשים במקרים מסוימים עשויה שלא להיחשב למכירה לעניין חיוב במס שבח בתנאים המפורטים בחוק. 

תכנון מס במסגרת התנאים הקבועים בחוק עשוי למנוע חיובי מס, לסייע לקבלת פטור מלא או להקטין את החיוב במס שבח. 

לאור סוגיות המיסוי העשויות להיווצר במקרה של ירושה של זכויות במקרקעין, מומלץ להיוועץ עם עורך דין מומחה בתחום ולערוך תכנון מס מתאים בהתאם למצבם הייחודי של היורשים בכל מקרה ומקרה, וזאת בטרם ביצוע פעולות כלשהן בעיזבון לאחר קבלת צו הירושה או צו קיום הצוואה ובטרם חלוקתו.

יצוין, כי האמור נכון לגבי הנכסים המצויים בישראל. במידה והירושה היא של נכסים הרשומים בחו"ל, היורשים עשויים לחוב במיסי ירושה בחו"ל עפ"י החוקים הקיימים במדינה שבה הרכוש נמצא, ובמקרה זה מומלץ להתייעץ עם גורם המומחה בדינים החלים במדינה הרלוונטית.

משרדנו עוסק הן בדיני ירושה ומשפחה והן בעריכת עסקאות מקרקעין מזה כ-25 שנים וניתן לפנות אלינו לקבלת ייעוץ והכוונה בעניין זה. 

צרו קשר

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן